Motoryzacja

Jak nauczyć się jeździć na motocyklu? -10 prostych kroków

nauka jazdy motocyklem

Nauka jazdy na motocyklu jest podobna do nauki prowadzenia samochodu. Na początku obie te rzeczy mogą być nieco onieśmielające. Ale jeśli podejdziesz do jazdy na motocyklu z rozwagą i ostrożnością, możesz sprawić, że proces nauki będzie mniej przerażający.

Po ustaleniu rodzaju motocykla, na którym chcesz jeździć, zakupie odpowiedniego sprzętu ochronnego, w tym dobrze dopasowanego kasku, oraz zadbaniu o prawo jazdy i ubezpieczenie, jesteś prawie gotowy do jazdy. Podczas gdy nic nie zastąpi kursu, te 10 wskazówek pomoże utrwalić to, czego się nauczysz.

  1. Zanim zaczniesz

Upewnij się, że dokładnie sprawdzisz swój motocykl przed wyruszeniem w drogę. Musisz się upewnić, że poniższe elementy są w dobrym stanie, i to nie tylko za pierwszym razem, gdy ruszysz w drogę, ale za każdym razem, gdy wybierasz się na przejażdżkę.

  • Opony i koła
  • Elementy sterowania, w tym dźwignie, pedały, kable, węże i przepustnica
  • Światła, w tym akumulator, reflektory, kierunkowskazy, lusterka itp.
  • Poziomy oleju w płynie
  • Podwozie, w tym rama, zawieszenie, łańcuch itp.
  • Stojaki, w tym stojak centralny i/lub podstawka pod nogę.
  1. Odzież ochronna

Nawet przy parkowaniu z niewielką prędkością, łatwo jest poważnie poobijać się w wypadku motocyklowym. Upewnij się, że jesteś chroniony przez noszenie jak największej ilości odzieży ochronnej, w tym rękawic, odzieży pancernej i butów. Nawet jeśli znajdujesz się w kraju, który nie wymaga od wszystkich noszenia kasku, zawsze warto go założyć. Gdy już się odpowiednio ubierzesz, jesteś gotowy, aby wsiąść na motocykl.

  1. Dopasowanie motocykla

W zależności od Twojego wzrostu wsiadanie na motocykl może być trudne za pierwszym razem. Przy odrobinie wprawy wkrótce stanie się to drugą naturą. Stań po lewej stronie motocykla z lekko ugiętymi kolanami i ciężarem ciała umieszczonym centralnie na nogach. Sięgnij i złap prawą ręką za prawy uchwyt, a następnie połóż lewą rękę na lewym uchwycie, tak abyś był lekko pochylony do przodu.

Aby wsiąść na motocykl, przenieś ciężar ciała na lewą nogę, a następnie wyrzuć prawą nogę do tyłu, a następnie w górę i nad motocykl. Uważaj, aby podnieść nogę wysoko, w przeciwnym razie możesz się zaklinować, zanim trafisz na drugą stronę motocykla. Gdy już rozsiądziesz się wygodnie na motocyklu, usiądź i zapoznaj się z elementami sterowania motocykla. Zwróć uwagę na pozycję kołków pod nogi oraz umiejscowienie kierunkowskazów, klaksonu i świateł. Pamiętaj, aby upewnić się, że lusterka są wyregulowane — będziesz na nie często zerkać podczas jazdy.

  1. Przepustnica i hamulce

Podczas jazdy motocyklem prawa ręka jest odpowiedzialna za dwie kluczowe funkcje: przyspieszanie i hamowanie. Przekręcając uchwyt w swoją stronę (tak, że nadgarstek przesuwa się w dół), uruchamiasz przepustnicę. Niewielki obrót jest bardzo skuteczny, dlatego należy być ostrożnym z tą kontrolą, ponieważ zwiększanie obrotów silnika może prowadzić do niestabilności lub spowodować, że przednie koło oderwie się od nawierzchni.

Prawą ręką sterujesz również przednimi hamulcami, których dźwignia znajduje się przed przepustnicą, podobnie jak w rowerze. Płynność jest tu również kluczowa. Zbyt mocne szarpnięcie dźwigni hamulca może doprowadzić do zablokowania przednich hamulców, co może spowodować poślizg, a nawet upadek motocykla. Choć większość dźwigni hamulcowych wymaga użycia tylko dwóch palców, niektóre z nich wymagają użycia całej dłoni. Prawa stopa natomiast steruje hamulcem tylnym

Który hamulec jest najlepszy do użycia? Eksperci ds. bezpieczeństwa twierdzą, że w większości sytuacji najskuteczniejszym sposobem zatrzymania pojazdu jest delikatne zaciągnięcie najpierw tylnego hamulca, a następnie zwolnienie i powolne zaciągnięcie przedniego. Bezpieczne hamowanie zależy jednak także od rodzaju motocykla, na którym jeździsz. Jeśli jeździsz na motocyklu sportowym, możesz być w stanie poradzić sobie z używaniem przedniego hamulca przez cały czas. Jeśli jeździsz na ciężkim motocyklu typu Cruiser, będziesz używać raczej tylnego hamulca.

  1. Sprzęgło

Sprzęgło to dźwignia znajdująca się tuż przed lewym uchwytem. Większość motocykli sportowych wymaga użycia tylko dwóch palców. Motocykle turystyczne, wycieczkowe i inne często wymagają użycia całej ręki do chwycenia dźwigni. Sprzęgło w motocyklu robi to samo, co sprzęgło w samochodzie — włącza i rozłącza skrzynię biegów i silnik. Kiedy ściskasz dźwignię sprzęgła, skutecznie ustawiasz motocykl w pozycji neutralnej. Kiedy ją puszczasz, włączasz silnik i skrzynię biegów. Poćwiczcie powolne wciskanie sprzęgła lewą ręką. Wyobraźcie sobie, że jest to pokrętło z zakresem mocy, a nie włącznik/wyłącznik, a będziecie w stanie płynniej wrzucać biegi.

  1. Zmiana biegów

W motocyklach zmienia się biegi inaczej niż w samochodach. Działając na tej samej zasadzie, w motocyklach zmiana biegów odbywa się poprzez przesunięcie dźwigni w górę lub w dół lewą ręką. Typowy schemat zmiany biegów, zwany „jeden w dół, pięć w górę”, wygląda następująco:

  • Szósty bieg (jeśli dotyczy)
  • Piąty bieg
  • Czwarty bieg
  • Trzeci bieg
  • Drugi bieg
  • Neutralny
  • Pierwszy bieg

Znalezienie biegu neutralnego lewą ręką wymaga przyzwyczajenia. Poćwicz, klikając manetką w przód i w tył, aby na wskaźnikach zaświeciło się zielone „N”. Niektóre z motocykli mogą zmieniać biegi bez użycia sprzęgła, jednak przyzwyczaj się do używania sprzęgła przy każdej zmianie biegów.

Podobnie jak w przypadku manualnej skrzyni biegów w samochodzie, zacznij od wyłączenia sprzęgła, następnie zmieniaj biegi i powoli włączaj sprzęgło ponownie. Wciśnięcie pedału gazu wraz ze sprzęgłem dodaje płynności do procesu zmiany biegów. Pamiętaj, aby nie przekraczać obrotów na każdym biegu i zmieniać biegi, zanim silnik zacznie zbyt mocno pracować.

  1. Uruchamianie motocykla

O ile nie posiadasz zabytkowego motocykla, Twój motocykl jest wyposażony w elektryczny zapłon, który sprawia, że uruchomienie silnika jest tak proste, jak uruchomienie samochodu. Motocykl nie uruchomi się, jeśli przycisk wyłączania silnika nie jest w pozycji „On”, więc przed przekręceniem kluczyka należy go przekręcić w dół (przycisk wyłączania silnika to zazwyczaj czerwony przełącznik kołyskowy obsługiwany prawym kciukiem). Następnie przekręć kluczyk do pozycji „Zapłon”, która zazwyczaj znajduje się po prawej stronie.

Upewnij się, że jesteś w pozycji neutralnej, a następnie użyj prawego kciuka, aby wcisnąć przycisk rozruchu, który zazwyczaj znajduje się poniżej wyłącznika awaryjnego i jest oznaczony logo w postaci okrągłej strzałki otaczającej błyskawicę. Wiele motocykli wymaga, abyś zwolnił sprzęgło podczas uruchamiania silnika. Jest to po prostu środek ostrożności, który zapobiega przypadkowemu ruszeniu motocykla do przodu, ponieważ jest on na biegu.

Gdy przytrzymasz przycisk rozruchu, silnik uruchomi się i zacznie pracować na biegu jałowym. Motocykle zasilane gazem mogą wymagać lekkiego przekręcenia dźwigni przepustnicy podczas włączania silnika, aby paliwo dostało się do cylindrów. Motocykle z wtryskiem paliwa nie potrzebują tego.

  1. Rozgrzanie silnika

Rozgrzewanie silników samochodowych stało się w dużej mierze przestarzałe, ale rozgrzewanie silnika motocyklowego jest nadal istotną częścią jazdy, zwłaszcza gdy motocykl jest zasilany gazem. Dzięki temu silnik będzie płynnie i równomiernie dostarczał mocy, gdy rozpoczniesz jazdę. Silnik powinien pracować na biegu jałowym od 45 sekund do kilku minut, w zależności od takich czynników, jak temperatura otoczenia, pojemność silnika i ilość oleju. Używaj wskaźnika temperatury jako ogólnego przewodnika i unikaj zwiększania obrotów silnika.

  1. Podpórka Kickstand lub Centerstand

Większość nowoczesnych motocykli wyłącza się automatycznie, jeśli po wrzuceniu biegu podpórka jest nadal opuszczona. Jeśli motor nie jest wyposażony w tę funkcję, należy upewnić się, że podpórka jest schowana, dosłownie podnosząc ją lewą stopą i pozwalając, by schowała się pod spód motocykla. Niezastosowanie się do tego zalecenia może stanowić poważne zagrożenie.

Stojaki centralne, montowane pod motocyklem, wymagają wychylenia motocykla do przodu. Stań po lewej stronie motocykla, połóż lewą rękę na lewej rączce i unieś przednią oponę. Umieść prawą stopę na trzpieniu podpórki środkowej, aby upewnić się, że jest ona równo z podłożem, a następnie delikatnie popchnij motocykl do przodu. Stojak centralny powinien kliknąć i wyskoczyć.

  1. Jazda i kierowanie

Po zapoznaniu się z wszystkimi etapami jazdy na motocyklu nadszedł czas, aby ruszyć w drogę. Pociągnij za manetkę sprzęgła, wciśnij pedał gazu do pierwszego biegu, powoli zwolnij sprzęgło i delikatnie skręć przepustnicę. Gdy motocykl nabierze prędkości, postaw stopy na podpórkach.

Oczywiście, nie będziesz jeździł w linii prostej. Musisz wiedzieć, jak kierować motocyklem. Podobnie jak w rowerze, po przekroczeniu prędkości około 16 km/h motocykl skręca poprzez skręt w przeciwną stronę, a nie poprzez przekręcanie kierownicy z lewej na prawą. Przeciwskręt polega na popchnięciu uchwytu po stronie, w którą chcesz skręcić. Jeśli chcesz skręcić w prawo, musisz przechylić się lekko w prawo, jednocześnie odpychając od siebie prawą manetkę. Skręcanie jest w rzeczywistości łatwiejsze do wykonania niż do opisania, dlatego wsiadając na motocykl, zaufaj swojemu instynktowi.

Kluczem jest płynne manewrowanie motocyklem i stopniowe wprowadzanie zmian. Dzięki temu będziesz nie tylko bezpieczniejszym kierowcą, ale także będziesz jeździć z większą gracją i bez wysiłku. Pamiętaj, aby zaczynać powoli. Nauka umiejętnej jazdy na motocyklu wymaga czasu i praktyki.

Powiązane posty
Motoryzacja

Różnice między napędem 4x4 a 4x2

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że 4×4 oznacza, że wszystkie cztery koła obracają się jednocześnie z tą samą prędkością. Kiedy pojazd z napędem…
Motoryzacja

Jak działają hamulce samochodowe?

Tak jak w przypadku porządnego zdalnie sterowanego samochodu, Twój pojazd ma kilka podstawowych funkcji: poruszanie się do przodu i do tyłu, skręcanie…
Motoryzacja

Uruchamianie motocykla po zimowym przestoju

Właściciele klasycznych motocykli często przechowują swoje klasyki przez zimę. Ochrona różnych komponentów i systemów podczas długich okresów przechowywania, takich jak zima, zapewnia,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *