Motoryzacja

Prostowanie felg aluminiowych

felgi Prostowanie felg aluminiowych

Czy zdarzyło Ci się kiedyś wygiąć felgę na wyboju lub wysokiej pokrywie studzienki, która wprawiła w drgania cały Twój samochód? Czy mechanik powiedział Ci kiedyś, że felg aluminiowych nie da się wyprostować i musisz wydać kilkaset złotych na nowe koło? Zdarza się to bardzo często, ale to nieprawda. Wiele specjalistycznych warsztatów i firm zajmujących się odnawianiem felg prostuje je od lat.

Co to są felgi aluminiowe?

Tak zwane „aluminiowe” felgi w dzisiejszych samochodach osobowych składają się ze stopu aluminium i niklu. Proporcje aluminium w stosunku do niklu w stopie mają ogromny wpływ na właściwości stopu. Mniej niklu generalnie daje lżejsze koło, ale takie, które wygina się znacznie łatwiej z powodu elastyczności stopu. Więcej niklu daje cięższe koło, które jest trudniejsze do zgięcia, ale jest odpowiednio o wiele bardziej kruche i może pęknąć łatwiej niż felgi z miękkiego stopu.

Dlaczego felgi się wyginają?

Jeśli uszkodziłeś jedną ze swoich felg aluminiowych, zazwyczaj doszło do jakiegoś rodzaju uderzenia. Niezależnie od tego, czy była to dziura w drodze, podniesiona pokrywa studni, czy krawężnik, wiele przeszkód może spowodować wygięcie felgi. Ponieważ szprychy muszą znajdować się z przodu felgi, prawie zawsze łatwiej jest wygiąć felgę z tyłu lub po stronie wewnętrznej, co utrudnia dostrzeżenie wygięcia, gdy felga jest założona na samochód. W takich przypadkach wygięcie zwykle objawia się poprzez powodowanie wibracji samochodu.

Odłóż młotek!

Kiedy felgi były w całości stalowe, dobry mechanik mógł wybić młotkiem wygiętą stalową felgę. Ta technika nie była precyzyjna i zazwyczaj nie mogła nic zrobić z wibracjami, ale wyciągała stal z powrotem do punktu, w którym mogła zetknąć się z oponą i utrzymać tam powietrze.

Niektórzy mechanicy nadal oferują wybijanie młotkiem wygiętych felg aluminiowych. Nigdy nie dopuszczaj do tego, aby ktoś wybijał Twoje felgi aluminiowe, ponieważ najbardziej prawdopodobnym rezultatem będzie pęknięta lub zniszczona felga. Nawet jeśli nie pęknie, stop zostanie uszkodzony i nigdy nie będzie taki sam.

Jak wyprostować felgę.

Istnieje kilka sposobów prostowania felg aluminiowych, w tym technologia zimnego wałka i technologia z użyciem prasy hydraulicznej.

Technologia zimnego wałka polega na umieszczeniu napędzanego wałka przy kole i wyciśnięciu zgięcia, gdy koło obraca się na tokarce. Ponieważ proces ten jest wykonywany bez użycia ciepła, niesie ze sobą podwyższone ryzyko pęknięcia felgi i nie jest wykonywana rzeczywista obróbka metalurgiczna lub wyżarzanie (podgrzewanie). Technologia walcowania na zimno jest również generalnie ograniczona do zgięć osiowych, ponieważ większość maszyn nie jest w stanie oddziaływać na felgę w kierunku poprzecznym. Istnieje również wiele technik prostowania opartych na użyciu tokarki w jakiejś formie, ale większość z nich jest autorska i w pewien sposób tajna.

Prasa hydrauliczna polega na umieszczeniu koła na stojaku, który centruje koło tak, że można je wyprostować za pomocą czujnika tarczowego, a następnie podgrzać. Wykwalifikowany operator stosuje siłowniki hydrauliczne w różnych punktach stojaka jako pomoc mechaniczną, aby wycisnąć zgięcia w ogrzewanym metalu. Ma to kilka zalet w porównaniu z innymi formami prostowania:

  • Operator może oddziaływać na koło zarówno promieniowo jak i poprzecznie, więc ta technologia jest w stanie wyprostować wygięcia, których inne nie są w stanie.
  • Podgrzewanie felgi w miejscu, które ma być naprawione, zmiękcza stop i sprawia, że jest znacznie mniejsze prawdopodobieństwo, że pęknie on pod naciskiem wymaganym do wyprostowania zgięcia.
  • Operator kontroluje proces, a nie obserwuje pracę zautomatyzowanego procesu. Dobry prostowacz ma wyczucie metalu i zazwyczaj potrafi stwierdzić, czy stop jest miękki lub kruchy i czy felga może pęknąć pod naciskiem.
  • Stop aluminium ma krystaliczną strukturę wewnętrzną na poziomie molekularnym. Kiedy stop jest zgięty, ta struktura krystaliczna może zostać rozbita, zmniejszając wytrzymałość metalu w tym punkcie. Stop musi być poddany obróbce cieplnej lub wyżarzaniu, aby ponownie stał się wytrzymały.
  • Jeśli struktura krystaliczna felgi nie jest wyżarzona, felga jest słabsza w miejscu zgięcia, a kolejne uderzenia łatwiej powodują powrót metalu do poprzedniej wygiętej pozycji. Operatorzy mówią, że metal „zachował pamięć” o swoim poprzednim stanie, dlatego też wymazanie tej pamięci poprzez wyżarzanie wewnętrznej struktury metalu jest tak ważną częścią procesu.

Należy uważać na gadżety dostępne na rynku, które deklarują pomoc w prostowaniu felg. Zazwyczaj są to dwa bloki metalowe w kształcie półksiężyca z siłownikiem hydraulicznym pomiędzy nimi. Podobno umieszcza się półksiężycowate bloki wewnątrz krzywizny koła i używa pompki nożnej do rozłożenia bloków, aż do usunięcia zgięcia. To jest dobry sposób na zniszczenie felgi.

Powiązane posty
Motoryzacja

Opony Run Flat - inwestycja w bezpieczeństwo

Czy słyszałeś już o tym, jak działa ogumienie typu Run Flat? Kierowcy doceniają zapewniane przez nie bezpieczeństwo i są gotowi zapłacić więcej….
Motoryzacja

Różnice między napędem 4x4 a 4x2

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że 4×4 oznacza, że wszystkie cztery koła obracają się jednocześnie z tą samą prędkością. Kiedy pojazd z napędem…
Motoryzacja

Jak działają hamulce samochodowe?

Tak jak w przypadku porządnego zdalnie sterowanego samochodu, Twój pojazd ma kilka podstawowych funkcji: poruszanie się do przodu i do tyłu, skręcanie…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *