Technologia

Co to jest haptyczne sprzężenie zwrotne i jak zmieni sposób, w jaki gramy?

haptyczne sprzężenie zwrotne

Haptyczne sprzężenie zwrotne stało się jednym z tych haseł, które stają się synonimem PS5 oraz do pewnego stopnia także Xbox Series X. W przypadku Xbox One i PS4 pojawiły się oznaczenia 4K i 60fps, a teraz, gdy patrzymy w stronę PS5 i Xbox Series X, pojawiają się dużo bardziej skomplikowane frazy, o których mówi się jako o kolejnych wielkich innowacjach w technologii gier, takich jak ray tracing (śledzenie promieni świetlnych) i haptyczne sprzężenie zwrotne (haptic feedback).

Podczas gdy ray tracing polega na zwiększaniu wierności wizualnej i ogólnego wyglądu naszych gier, zwiększaniu realizmu faktur, cieni a w szczególności refleksów, haptyczne sprzężenie zwrotne polega na dodawaniu realizmu do sposobu odczuwania gier. Nie, nie emocjonalnie, ale raczej poprzez uzyskanie fizycznego sprzężenia zwrotnego od kontrolera czy innych urządzeń peryferyjnych w sposób, który jest bardziej zniuansowany i realistyczny niż tradycyjny pakiet wibracji czy dźwięków.

Co to jest haptyczne sprzężenie zwrotne?

Każdy gracz, a także każdy, kto posiada telefon komórkowy, jest dobrze zorientowany w sztuce wibracyjnego sprzężenia zwrotnego. Niezależnie od tego, czy dostajesz wiadomość tekstową lub połączenie telefoniczne, doświadczasz dudnienia karabinu maszynowego strzelającego w FPS-ie, czy zderzasz się z innym pojazdem w grze wyścigowej, to poczucie wibracji i jej intensywności jest dziś bardzo dobrze znane. Ale problem z tradycyjnymi zestawami wibracyjnymi polega na tym, że wibracje są na jednym poziomie, z niewielkimi różnicami w ich natężeniu niezależnie od przyczyny.

Tam właśnie pojawia się haptyczne sprzężenie zwrotne. Haptyczne sprzężenie zwrotne polega na lepszym symulowaniu tego, co chciałoby się dotknąć lub wejść w interakcję z czymś w rzeczywistym życiu, co pozwala na precyzyjne wibracje, które pomagają lepiej odwzorować to, co dzieje się w grze. Haptyczne sprzężenie zwrotne pozwala na znacznie bardziej subtelne, od delikatnego rozpryskiwania kropel deszczu po coś bardziej dotkliwego, na przykład eksplozję.

Choć możemy nie od razu dostrzec owoce niektórych wizualnych udoskonaleń dostarczanych z PS5 i Xbox Series X, jak na przykład 8K, to jednak korzyści z technologii haptycznej będą natychmiastowe. Ma ona na celu zwiększyć Twoje zaangażowanie, pozwalając Ci czuć się bardziej fizycznie połączonym z tym, co robisz podczas gry.

Jeden z inżynierów, który pracował z własną technologią haptyki, wyjaśnia, że korzyści z haptyki są łatwo wyczuwalne dla gracza, zwłaszcza że jest ona o wiele bardziej bezpośrednia niż obraz lub dźwięk. Technologia wizualna i dźwiękowa może być bardzo subiektywna, w zależności od tego, jak bardzo subtelne są różnice. Ale jeśli chodzi o haptykę, to ją po prostu poczujesz.

Odczuwanie wystrzałów z konkretnej strony, odczuwanie wybuchów dochodzących z różnych kierunków, jest czymś, co może bardzo łatwo wzbogacić doświadczenie bez zbytniego przygotowania, przynajmniej z punktu widzenia konsumenta.

Prawdopodobnie już doświadczyłeś haptycznego sprzężenia zwrotnego.

Pomimo tego, że w tej chwili może się to wydawać dziwne, haptyczne sprzężenie zwrotne nie jest w rzeczywistości nową technologią i bez wątpienia mogłeś o nim słyszeć lub doświadczyć tego gdzie indziej. Odkąd firma Apple wprowadziła własną technologię Taptics w 2015 roku, jesteśmy w stanie doświadczyć wrażeń dotykowych w grach, powiadomieniach i nie tylko.

Ale technologia ta obejmuje już także konsole do gier. Nintendo Switch, na przykład, już używa haptycznego sprzężenia zwrotnego w swojej parze kontrolerów Joy-Con. Jeśli jeszcze nie próbowałeś, zrób to. Kolekcja mini gier, to jest nie tylko zabawa, ale robi niesamowitą pracę, pokazując niuanse haptycznego sprzężenia zwrotnego w możliwości wibracji, szczególnie w bezpiecznej grze, gdzie można poczuć naciski na pokrętłach, w trakcie obracania go. Gra polega na liczeniu kulek, które można wyczuć toczące się wewnątrz kontrolera.

Nintendo nigdy tak naprawdę nie nazwał technologii haptycznego sprzężenia zwrotnego, zamiast tego używa własnej terminologii o nazwie Rumble HD. Joy-Con Nintendo może przekazać Ci odczucie kostek lodu zderzających się w filiżance, Możesz nawet odczuć, ile kostek lodu jest w szklance. I można poczuć wodę wypełniającą szklankę. To nowe poczucie realizmu jest tworzone przez precyzję nowego HD Rumble.

Jednak nie tylko Nintendo już eksperymentowało z haptycznym sprzężeniem zwrotnym. Microsoft rzeczywiście wprowadził tę technologię do swoich kontrolerów z pierwszym uruchomieniem Xbox One. Kontroler Xbox One pojawił się z tym, co Microsoft nazywa wyzwalanie impulsowe, które obejmowały dodanie czterech silników wibracyjnych do kontrolera. Jest jeden w za każdym przycisku, i jeden w każdym uchwycie, co w połączeniu tworzy lepsze poczucie kierunkowości w grze i jej głębi, zwłaszcza jeśli chodzi o strzały, wypadki samochodowe i wybuchy.

Wówczas Microsoft podkreślał zalety tego rozwiązania podczas grania w taką grę jak Forza Motorsport 5. Wyjaśnił on, w jaki sposób twórca Turn 10 Studios może wykorzystać bodźce wyzwalające „w celu zapewnienia graczom precyzyjnych informacji zwrotnych, które zwiększają wrażenia z wyścigów”. Jeśli opony pękną w wyniku zbyt dużego przyspieszenia lub jeśli będziesz driftować na pełnym gazie, czujniki będą emitować bardzo wyraźne wibracje.  Jest to połączone z uderzeniami podwozia, rykiem silnika i jazdą po nierównościach powierzchni”.

Z drugiej strony, Razer nie zajmuje się produkcją sprzętu konsolowego, ale już eksperymentuje z wykorzystaniem technologii haptycznej w innych urządzeniach peryferyjnych, czyli słuchawkach. W zeszłym roku Razer zadebiutował zestawem słuchawkowym Razer Nari Ultimate, który wykorzystuje własną technologię haptycznego sprzężenia zwrotnego znaną jako Hypersense do dostarczania wibracyjnego sprzężenia zwrotnego przez wkładki zestawu słuchawkowego. Dzięki temu zestaw słuchawkowy nie tylko zapewnia subtelne efekty wibracji, które można poczuć na twarzy, ale również umożliwia sprzężenie zwrotne położenia.

W każdej słuchawce jest jeden sterownik.  Oznacza to, że jeśli chodzi o haptyki, otrzymujesz pozycjonowanie stereo, wyjaśnia, w pakietach gier konsolowych, na przykład, w przypadku wybuchu, kontroler będzie wibrował. Ale w Nari Ultimate, jeśli eksplozja pochodzi z prawej strony, to prawe ucho będzie wibrować. Razer’s Hypersense używa sterowników, które są przeznaczone do wytwarzania wyższej częstotliwości wibracji, co oznacza, że gracze mogą być powiadamiani przez subtelniejsze dźwięki, jak kroki, lub słyszeć coś, co jest dalej od Ciebie. Jeśli wybuch lub ostrzał będzie miał miejsce blisko ciebie, haptycy będą łomotać o wiele mocniej. Ale jeśli jest dalej od ciebie, dostajesz ten sam efekt, ale w bardziej delikatny sposób, tylko po to, aby pomóc ocenić dystans i zanurzyć bardziej w grę, a do pewnego stopnia, nawet zatrzeć świadomości pozycyjnej z zestawu słuchawkowego.

Jak będzie działać haptyczne sprzężenie zwrotne PS5?

Teraz firma Sony również zmierza w kierunku technologii haptycznego sprzężenia zwrotnego z następną konsolą, PS5. Zgodnie z najnowszymi informacjami, kontroler PS5 (prawdopodobnie nazywany DualShock 5) będzie wyposażony w systemy wyzwalania adaptacyjnego, które będą oferować różne poziomy wibracji, co pomoże w symulacji efektów w grze, takich jak na przykład naciąganie łuku lub sprawi, że strzał ze strzelby będzie wydawał się inny niż na przykład z karabinu maszynowego. Brzmi to bardzo podobnie do tego, co Microsoft już zrobił z regulatorami impulsowymi Xbox One. Sony dopasowuje również uchwyty z podobnymi haptycznymi opcjami sprzężenia zwrotnego poprzez „wysoce programowalne siłowniki o cewkach umieszczonych w lewym i prawym uchwycie sterownika”.

Wraz z połączeniem z ulepszonym głośnikiem na kontrolerze, haptyka może umożliwić uzyskanie zdumiewających efektów. Już wersje demo gier pokazały możliwości nowego kontrolera. W grze platformowej, w najbardziej imponującym stylu można poprowadzić postać przez poziom platformy z wieloma różnymi powierzchniami, z których każda dawała wyraźne i zaskakująco wciągające wrażenia dotykowe. Piasek był lekki i miękki; błoto było ciężkie i grzęznące. Na lodzie drgania o wysokiej częstotliwości sprawiały, że kciuki miały wrażenie, że postać się ślizga. Wskakując do basenu, można poczuć opór wody; na drewnianym moście, doznanie się odbijania.

Z pewnością brzmi to tak, jakby pad na PS5 oferował jeszcze bardziej wyrafinowane haptyczne sprzężenie zwrotne niż to, co widzieliśmy wcześniej i miejmy nadzieję, że zostanie przyjęte przez większą liczbę twórców niż ci, którzy korzystają z interakcji Switch’a.

Zespół zajmujący się kontrolerami w Sony pracuje nad haptycznymi reakcjami od czasu opracowania DualShock 4, i faktycznie był on gotowy do wydania z PS4 Pro. Jednakże Sony uważało, że takie postępowanie stworzyłoby dla graczy sprzeczne doświadczenie, więc pakiet funkcji był przeznaczony dla następnej generacji konsol.

Co może oznaczać haptyka dla gier następnej generacji?

Niezależnie od nurtu technologicznego, na który spoglądamy w przypadku gier następnej generacji, wyraźnie widać, że nacisk jest położony na zwiększenie naszego zanurzenia w rozgrywce: na przykład na to, aby spędzać jak najmniej czasu, patrząc na ekrany ładowania; usprawnienie sposobu, w jaki gry są pobierane i aktualizowane; dodanie większego realizmu do tekstur, cieni i oświetlenia; na wprowadzenie lub udoskonalenie technologii takich jak haptyczne sprzężenia zwrotne.

Jakkolwiek następna generacja będzie się zajmować grami wizualnymi, już teraz wydaje się, że nastąpi zdecydowany krok w kierunku uczynienia nas fizycznie bardziej związanymi z tym, w co gramy. Jest to jednak tylko część oferty nowej generacji, więc interesujące będzie zobaczyć, jaką rolę odgrywają haptyki w przyszłości.

Powiązane posty
TechnologiaOprogramowaniePozostałe

Kim dokładnie jest Full-Stack Web Developer?

Karteczka z tym pytaniem leżała na moim biurku od kilku tygodni. Na początku nie wiedziałem, jak podejść do takiego pytania — chciałem…
PracaTechnologia

Czym jest Design Thinking (myślenie projektowe)?

Najlepsi projektanci User Experience (UX) są mistrzami design thinking. Wiedzą, jak wczuć się w sytuację użytkowników i tworzyć strony internetowe, aplikacje i…
Technologia

Czy okulary blokujące niebieskie światło naprawdę działają?

Dowiedz się, czy te soczewki są warte zainteresowania i dodatkowych pieniędzy. Jeśli kiedykolwiek czułeś, że Twoje oczy są suche i zmęczone po…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *