Motoryzacja

Różnice między napędem 4×4 a 4×2

4x4 Różnice między napędem 4x4 a 4x2
car accelerating on sand

Powszechnie panuje błędne przekonanie, że 4×4 oznacza, że wszystkie cztery koła obracają się jednocześnie z tą samą prędkością. Kiedy pojazd z napędem na cztery koła skręca, opony zewnętrzne obracają się szybciej niż wewnętrzne. Mechanizm różnicowy w osi kompensuje odległość, jaką pokonuje koło zewnętrzne w stosunku do wewnętrznego.

Kiedy jedziesz po śliskiej nawierzchni, moc z silnika będzie przekazywana do koła o najmniejszej przyczepności, więc to koło, które najbardziej się ślizga, otrzymuje najwięcej mocy. Dzieje się tak, ponieważ prawa natury mówią nam, że siła zawsze podąża ścieżką najmniejszego oporu.

Gdy silnik OHV pracuje w trybie napędu na cztery koła, przednia i tylna oś są zsynchronizowane, więc na każdej z osi napędowych zawsze jest przynajmniej jedno koło, które może być efektywnie napędzane przez moc silnika.

Jeśli jesteś w samochodzie 4×2, możesz oszukać go, aby działał jak 4×4, naciskając lekko pedał hamulca, aby zwolnić koło, które się obraca i przenieść energię tego koła na koło z dobrą trakcją.

4×4 (4WD)

Pojazd z napędem 4×4, który posiada napęd na cztery koła (4WD). „4×4” w pojeździe 4WD oznacza, że są 4 koła ogółem i 4 koła napędzane. Quady użytkowe mają zazwyczaj napęd 4×4.

4 x 2 (2WD)

4×2 lub 2WD to pojazd, który ma napęd na dwa koła (2WD) z czterema kołami. „4×2” w pojeździe 2WD oznacza, że są 4 koła ogółem i 2 koła, które są napędzane. Koła napędzane mogą być albo tylne, albo przednie, ale zazwyczaj są to koła tylne. Sportowe pojazdy ATV mają zazwyczaj napęd 4×2.

Częściowy napęd na 4 koła

Odnosi się to do pojazdu OHV, który posiada system napędu na 4 koła, który działa na żądanie i napędza wszystkie cztery koła poprzez synchronizację przedniej i tylnej osi za pomocą dźwigni zmiany biegów. Częściowy napęd na 4 koła zazwyczaj posiada dwa zakresy prędkości, wysoki i niski.

Częściowe systemy 4WD muszą być używane w trybie 2WD na drodze, asfalcie lub innych twardych, przyczepnych nawierzchniach. Są one przeznaczone do stosowania tylko w określonych sytuacjach, gdy potrzebna jest dodatkowa trakcja, a jazda po twardej nawierzchni może spowodować uszkodzenia.

Pełny napęd na 4 koła

Termin ten odnosi się do układu napędu na 4 koła, który może być używany przez cały czas na wszystkich nawierzchniach. Stały napęd na 4 koła ma zazwyczaj możliwość pracy w niepełnym zakresie, co pozwala na przełączenie na napęd na 2 koła podczas jazdy po betonie lub asfalcie. Stałe systemy napędu na 4 koła nie zawsze posiadają zakresy prędkości wysokie i niskie.

Automatyczny napęd na cztery koła (A4WD)

Ten typ układu napędowego automatycznie włącza napęd na cztery koła, gdy jest on potrzebny. Jest to możliwe dzięki czujnikom, które wyczuwają różne prędkości kół i włączają napęd 4WD. Pojazd elektryczny Polaris Ranger posiada ten rodzaj automatycznego systemu.

Zmiana w trakcie jazdy 4WD

Ten system napędu na 4 koła pozwala kierowcy na ręczną zmianę z 2WD na 4WD bez konieczności zatrzymywania się. Systemy te zazwyczaj mają ograniczenie prędkości, przy której można włączyć system; zazwyczaj jest to poniżej 96 km/h. Samochody z silnikiem OHV, które wykorzystują siłownik elektroniczny (np. przycisk lub dźwignię zmiany biegów), będą mogły zmienić napęd na 4WD-wysoki tylko przy prędkości poniżej prędkości znamionowej, więc naciśnięcie przycisku nie spowoduje włączenia napędu na 4WD.

Pojazdy z dźwignią zmiany biegów mogą nie rozpoznawać, kiedy jadą zbyt szybko, aby przełączyć na 4WD-wysokie, więc takie działanie może spowodować uszkodzenie. Jeżeli posiadasz system 4WD, zapoznaj się z instrukcją obsługi.

Napęd na wszystkie koła (AWD)

Napęd na wszystkie koła to system napędu na cztery koła z pojedynczą prędkością, który dostarcza moc do wszystkich czterech kół. Każdy system ma inny stosunek mocy przekazywanej na przód do mocy przekazywanej na tył.

Powiązane posty
Motoryzacja

Jak działają hamulce samochodowe?

Tak jak w przypadku porządnego zdalnie sterowanego samochodu, Twój pojazd ma kilka podstawowych funkcji: poruszanie się do przodu i do tyłu, skręcanie…
Motoryzacja

Jak nauczyć się jeździć na motocyklu? -10 prostych kroków

Nauka jazdy na motocyklu jest podobna do nauki prowadzenia samochodu. Na początku obie te rzeczy mogą być nieco onieśmielające. Ale jeśli podejdziesz…
Motoryzacja

Uruchamianie motocykla po zimowym przestoju

Właściciele klasycznych motocykli często przechowują swoje klasyki przez zimę. Ochrona różnych komponentów i systemów podczas długich okresów przechowywania, takich jak zima, zapewnia,…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *