Czy słyszałeś już o tym, jak działa ogumienie typu Run Flat? Kierowcy doceniają zapewniane przez nie bezpieczeństwo i są gotowi zapłacić więcej. Wyjaśniamy, po jakie technologie sięgają twórcy Run Flat i kiedy warto kupić te nowoczesne opony.
Najważniejsza zaleta opon Run Flat
Ogumienie Run Flat pozwala kontynuować jazdę, nawet jeśli opona ulegnie przebiciu lub innemu uszkodzeniu eksploatacyjnemu. Mimo spadku ciśnienia, kierowca nie traci panowania nad pojazdem jeszcze przez kilkadziesiąt kilometrów. Zależnie od zastosowanych materiałów, opony Run Flat gwarantują bezpieczeństwo przez 80-200 km. Producenci zalecają, aby w czasie tej jazdy „awaryjnej” nie przekraczać prędkości 80 km/h.
Oprócz ogromnej poprawy bezpieczeństwa, szczególnie w czasie poruszania się po autostradzie lub drodze szybkiego ruchu, Run Flat cechuje duża wytrzymałość. Ponieważ mają wzmocnione ściany boczne, niełatwo je uszkodzić, np. najeżdżając na krawężnik.
Czy Run Flat mają jakieś wady?
Zakup kompletu opon Run Flat to niemały wydatek. Dlatego zanim wrzucisz je do koszyka, zapoznaj się z wadami rozwiązania. Niektóre z tych niedogodności opisują sami producenci, a inne zgłaszają korzystający z nowoczesnego ogumienia kierowcy.
Problemy serwisowe
Trzeba przyznać, że nowe ogumienie nie jest jeszcze zbyt popularne i nie kupisz go w każdym serwisie. Montaż można zlecić wyłącznie profesjonalnych punkom wulkanizacyjnym, które wykorzystują dedykowaną (nigdy zwykłą) montażownię. Dodatkowo, naprawa opon Run Flat rzadko kiedy jest możliwa. Teoretycznie, uszkodzona opona powinna być wymieniona na nową.
Od powyższej reguły są jednak wyjątki. Niektórzy producenci pozwalają na naprawdę uszkodzonych opon Run Flat, ale ich zasięg „awaryjny” po każdej interwencji spada o kilkanaście procent.
Mniejszy komfort jazdy
Sztywne boki sprawiają, że wzrasta masa nieresorowana opon Run Flat względem zwykłego ogumienia. To rzutuje na komfort jazdy – w kabinie jest po prostu głośniej. Na wyboistej drodze opony Run Flat mają też (przynajmniej teoretycznie) dłuższą drogę hamowania.
Czy zawsze można wymienić Run Flat na zwykłe i odwrotnie?
W przypadku aut o profilu sportowym lub wyposażonych w mocny motor, producenci często przewidują fabryczny montaż ogumienia Run Flat. Zmiana na zwykłe opony może być ryzykowna, ponieważ konstrukcja zawieszenia i ustawienia ESP są zorientowane właśnie na Run Flat. W takiej sytuacji najlepiej pozostać przy nowoczesnym rozwiązaniu, tym bardziej że znacząco zwiększa bezpieczeństwo w czasie szybkiej jazdy. Przełożenie ich na tradycyjne ogumienie sprawi, że przy dużych prędkościach auto może zachowywać się nieprzewidywalnie.
Działa to również w drugą stronę. Nie możesz zamontować Run Flat, jeśli Twój samochód nie obsługuje czujników ciśnienia w oponach. Wzmocniona konstrukcja i specjalny pierścień sprawiają, że w razie spadku ciśnienia kierowca może tego w ogóle nie zauważyć. Dlatego poprawnie działające czujniki są tak istotne.
Podsumowanie – czy Run Flat są dla Ciebie?
Wyjątkowe zalety opon Run Flat sprawiają, że coraz częściej szukają ich osoby, które za kierownicą chcą czuć się pewnie. Jeśli Twoje auto ma silnik o dużej mocy albo lubisz szybką, dynamiczną jazdę, ogumienie Run Flat to coś dla Ciebie. Dzięki tej nowoczesnej technologii zadbasz o bezpieczeństwo swoje i innych.