PracaTechnologia

Czym jest Design Thinking (myślenie projektowe)?

design thinking

Najlepsi projektanci User Experience (UX) są mistrzami design thinking. Wiedzą, jak wczuć się w sytuację użytkowników i tworzyć strony internetowe, aplikacje i produkty, które zaspokoją ich potrzeby. Ale czy wiesz, że ta koncepcja może być skuteczna bez względu na branżę, w której działasz? To dlatego, że myślenie projektowe dotyczy sposobów, w jakie ludzie mogą wprowadzać innowacje w sposób skoncentrowany na człowieku. Znajdziesz tę linię myślenia w biznesie, architekturze i wielu innych dziedzinach. Jeśli nie jesteś pewien, czym w ogóle jest design thinking, jak jest wykorzystywane w UX/UI Design, a także jak inne branże je wdrażają, to trafiłeś we właściwe miejsce.

Zajmijmy się szczegółowymi informacjami na temat design thinking. Oto kilka pytań, na które Ci odpowiemy:

  • Czym jest design thinking?
  • Dlaczego design thinking jest ważne?
  • Jak ta filozofia jest wykorzystywana w UX Design?
  • Jakie darmowe zasoby są dostępne dla osób zainteresowanych design thinking?

Czym jest design thinking

Najprościej mówiąc, design thinking to proces kreatywnego rozwiązywania problemów, który koncentruje się na zrozumieniu i zaspokojeniu potrzeb ludzi. Jest to proces oparty na rozwiązaniach, stworzony z myślą o pomocy i zadowoleniu konsumenta. Wykorzystujemy myślenie projektowe do tworzenia produktów i usług, które lepiej zaspokajają podstawowe ludzkie potrzeby, podstawowe elementy myślenia projektowego obejmują zrozumienie, badanie, prototypowanie i ocenę.

  • Zrozumienie — dogłębne poznanie potrzeb i pragnień użytkownika.
  • Eksploracja — zbadanie, w jaki sposób produkt może pomóc w zaspokojeniu potrzeb i oczekiwań użytkownika.
  • Prototypowanie — tworzenie modelu produktu lub usługi.
  • Ewaluacja — testowanie produktu lub usługi na rzeczywistych konsumentach, którzy mogą udzielić informacji zwrotnej w trakcie iteracji (czyli powtarzania procesu w celu ulepszenia produktu).

Proces ten zaowocował w takich dziedzinach jak technologia, inżynieria, architektura i biznes. Myślenie projektowe może być stosowane w każdym przypadku, gdy firma, zespół lub jednostka musi rozwiązać jakiś problem. Jest to proces, którego należy użyć, aby dojść do rozwiązania. Choć podstawowe elementy są niezwykle pomocne w zrozumieniu podstaw myślenia projektowego, można je pogłębić, korzystając z jednego z najpopularniejszych modeli myślenia projektowego – modelu 5-fazowego. Większość ludzi będzie podążać za tym modelem w procesie design thinking, więc jeśli masz nadzieję stać się ekspertem w dziedzinie design thinking, uznaj to za swój punkt wyjścia. Poniżej znajduje się podsumowanie tego procesu:

Empatia.

Dobry, wysokiej jakości projekt opiera się na empatii, czyli zdolności do rozumienia i dzielenia uczuć innych. Proces design thinking rozpoczyna się od obserwacji zachowań użytkowników i przeprowadzania z nimi wywiadów, aby głębiej zrozumieć, kim są i dlaczego robią to, co robią. Podczas tej fazy warto zadać sobie pytanie: „Dla kogo projektuję? Jaki problem dla nich rozwiązuję?”. Rozpoczęcie myślenia od empatii może pomóc Ci odkryć niewypowiedziane i nieuświadomione potrzeby ludzi, a także pomóc Ci w wyborze właściwych użytkowników, dla których będziesz projektować.

Definiowanie.

Ten segment procesu projektowania to miejsce, w którym przeanalizujesz i zsyntetyzujesz odkrycia dokonane w fazie empatii. Główne pytania, na których będziesz się skupiał podczas etapu definiowania to: „Jakie są potrzeby, problemy i wyzwania, którymi muszę się zająć? Jakie spostrzeżenia nasz zespół projektowy uzyskał dzięki empatii?”. Wydobywasz cenne informacje, których nauczyłeś się od użytkowników, dzięki czemu możesz zapewnić sobie sukces w fazie ideacji.

Kiedy już rozpakujesz swoje odkrycia, będziesz chciał zdefiniować swój punkt widzenia lub opis problemu. Twój punkt widzenia powinien być skoncentrowany na konkretnych użytkownikach i potrzebach, które odkryłeś w fazie empatii. Stwierdzenie problemu jest ważne, ponieważ może służyć jako punkt motywacyjny dla członków zespołu projektowego i dać Ci jasny obraz problemu, który rozwiązujesz i dla kogo go rozwiązujesz.

Ideacja.

Sesje ideacyjne to miejsce, w którym designerzy mogą naprawdę wykazać się kreatywnością. Jest to faza otwartej burzy mózgów i krytycznego myślenia, której celem jest wymyślenie jak największej liczby pomysłów i potencjalnych rozwiązań. Jest to punkt zwrotny w procesie design thinking, ponieważ to właśnie tutaj przechodzi się od nazywania problemów do szukania innowacyjnych rozwiązań.

Członkowie zespołu mogą przeprowadzać sesje burzy mózgów, podczas których szkicują potencjalne rozwiązania na karteczkach samoprzylepnych lub werbalizują pomysły w grupie. Głównym celem jest zebranie jak największej liczby pomysłów na papierze i w rozmowie. Ta faza zmusza Cię również do pozbycia się oczywistych rozwiązań, abyś mógł zacząć wprowadzać innowacje. W tej fazie będziesz bardziej skupiony na ilości pomysłów i w rezultacie będziesz dążył do ich jakości.

Prototyp.

Prototypowanie to fizyczna manifestacja Twoich pomysłów. Prototypy mogą przybierać różne formy, od prostych do złożonych. Choć zazwyczaj służą do testowania funkcjonalności produktu, prototypowanie może być również wykorzystywane do testowania kilku pomysłów na raz przy niskich kosztach lub do uzyskania dodatkowego wglądu w relację pomiędzy użytkownikiem a produktem.

W metodologii design thinking zawęża się pomysły, na które wpadło się w fazie ideacji, a następnie tworzy się prototypy kilku z nich. Ważne jest, aby pamiętać, że prototypy nie będą w pełni rozwiniętymi modelami. Są one jedynie sposobem na przekształcenie najlepszych pomysłów w formę fizyczną, abyś mógł je przetestować z ludźmi.

Test.

W tej fazie z ciekawością sprawdzasz, czy Twoje pomysły wytrzymają w prawdziwym życiu. Wykorzystasz tę fazę do uzyskania informacji zwrotnej od użytkowników, którą następnie wykorzystasz do iteracji. Testowanie może ujawnić wiele interesujących spostrzeżeń i informacji, takich jak to, czy rozwiązanie jest dobre, czy też trzeba wrócić do deski kreślarskiej z punktu widzenia użytkownika. Jest to również kolejny sposób na obserwację i empatię z użytkownikami.

Po przejściu przez wszystkie 5 kroków procesu prawdopodobnie wrócisz do fazy definiowania i ponownie przejdziesz przez poszczególne kroki. W tym momencie projektanci wdrażają wiedzę zdobytą podczas testowania swoich rozwiązań, aby wymyślać nowe pomysły i prototypy w celu stworzenia jak najlepszych rozwiązań dla ludzi.

Czym design thinking różni się od innych metod rozwiązywania problemów?

Główna różnica między design thinking a innymi rodzajami kreatywnego rozwiązywania problemów polega na tym, że design thinking kładzie ogromny nacisk na projektowanie skoncentrowane na człowieku. W procesie myślenia projektowego będziesz bardziej skupiony na rozwiązywaniu problemów i znajdowaniu innowacyjnych rozwiązań dla ludzi, aby zaspokoić ich specyficzne potrzeby.

Myślenie projektowe różni się od innych form rozwiązywania problemów lub metodologii projektowania, ponieważ nie zawsze opiera się na określonej formule. Możesz skorzystać z 5 kroków podejścia design thinking, ale nie ma żadnych ustalonych działań, które musisz wykonać w ramach każdego kroku. Można o nim myśleć bardziej jako o szerokiej filozofii niż zestawie działań czy reguł. To pozostawia wiele miejsca na kreatywność.

Jaki jest cel Design Thinking

Celem design thinking jest tworzenie nowych rzeczy w innowacyjny, skoncentrowany na ludziach sposób. Myślenie projektowe możemy stosować w naszym codziennym życiu, starając się stworzyć świat, który będzie dostępny i dobry dla każdego. Ta filozofia może sprawić, że zarówno ludzie, jak i firmy staną się bardziej kreatywne. Może również sprawić, że poczujemy się bardziej zgodni z samymi sobą i naszymi możliwościami.

Dlaczego design thinking jest ważne?

Myślenie projektowe jest ważne, ponieważ zachęca nas do patrzenia na naszą pracę przez pryzmat większego dobra. W podejściu design thinking, które jest na ogół przemyślane, jesteśmy w stanie wyraźniej widzieć siebie nawzajem jako istoty ludzkie, a następnie projektować produkty i usługi mając to na uwadze. Metodologia myślenia projektowego wykracza poza zaspokajanie „potrzeb użytkowników” i przenosi nas z powrotem do podstaw, ponieważ staramy się zaspokajać podstawowe potrzeby ludzkie.

Oprócz tego, że pomaga nam zaspokajać podstawowe ludzkie potrzeby, ten sposób poszukiwania rozwiązań pozwala nam stać się bardziej innowacyjnymi w miejscu pracy. Nie tylko rozwiązujemy problemy, ale tworzymy usługi i produkty, które mogą zmienić sposób, w jaki żyjemy. Pomyśl o urządzeniu, na którym czytasz ten artykuł. Pomyśl o kubku do kawy, z którego być może pijesz. Kiedyś te przedmioty były tylko pomysłem. Potem stały się prototypami, były testowane przez użytkowników, aż w końcu trafiły na rynek i do Ciebie. Myślenie projektowe jest ważne, ponieważ stanowi dla nas wyzwanie, aby nie akceptować status quo i zawsze doskonalić nasze umiejętności, nasze rzemiosło i nigdy nie tracić zdolności do snucia wielkich marzeń.

Jak wykorzystuje się myślenie projektowe w projektowaniu UX?

Jeśli interesujesz się UX Design, możesz zastanawiać się, jak design thinking odgrywa rolę w dziedzinie UX. Myślenie projektowe to ramy, których UX Designerzy mogą używać w celu rozwiązania dużych, skomplikowanych, a nawet w dużej mierze nieznanych problemów w rozwoju produktu.

Możesz zauważyć, że istnieje wiele podobieństw, które już istnieją między pracą UX a modelem myślenia projektowego, który omówiliśmy wcześniej. Na przykład, User Experience Designers rozpoczynają swój proces od badań użytkowników i rynku, a następnie przechodzą do architektury informacji (organizowanie i strukturyzowanie treści). Następnie tworzą przepływy użytkownika, makiety i prototypy, które następnie poddają testom z użytkownikami.

Ponieważ design thinking jest bardziej sposobem myślenia niż zestawem działań, dobry UX Designer przystępuje do swojej pracy z nastawieniem design thinking. To pomaga mu skupić się na ludziach i angażować się w pracę z nimi przez pryzmat empatii.

Powiązane posty
TechnologiaBiznes

Sztuczna inteligencja do obsługi klienta - zalety i wyzwania tego rozwiązania

Oczekiwania klientów nieustannie rosną, podobnie jak koszty utrzymania właściwie wszystkich narzędzi, pracowników i procesów. Właśnie dlatego sztuczna inteligencja (AI) staje się coraz…
Praca

Czy do zasiłku macierzyńskiego przysługuje dodatek za wysługę lat?

Zasiłek macierzyński to ważne świadczenie dla pracujących matek, które jest obliczane na podstawie różnych kryteriów. Jednym z zagadnień, które mogą wpływać na…
TechnologiaMarketing i reklama

Dlaczego warto zainwestować w kurs analizy danych?

Dzisiejszy, zinformatyzowany świat wymaga od wielu jego użytkowników i beneficjentów umiejętności analizy danych. Jej znajomość jest jednym z kluczowych atutów na rynku…

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *