Biznes

Czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI

kpi Czym są Kluczowe Wskaźniki Efektywności (KPI

Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) odnoszą się do zestawu wymiernych pomiarów wykorzystywanych do oceny ogólnych długoterminowych wyników firmy. KPI w szczególności pomagają określić osiągnięcia strategiczne, finansowe i operacyjne przedsiębiorstwa, zwłaszcza w porównaniu z osiągnięciami innych przedsiębiorstw w tym samym sektorze.

Kluczowe wnioski

  • Kluczowe wskaźniki efektywności (KPI) mierzą sukces firmy w porównaniu z zestawem celów, założeń lub innych wskaźników branżowych.
  • KPI mogą być finansowe, w tym zysk netto (lub wynik, marża zysku brutto), przychody pomniejszone o pewne wydatki lub wskaźnik bieżący (płynność i dostępność środków pieniężnych).
  • KPI mogą być również bardziej analityczne, mierząc m.in. ruch w sklepie, zatrzymanie pracowników, powtarzalność klientów i jakość obsługi klienta.

Zrozumienie kluczowych wskaźników wydajności (KPI).

Nazywane również kluczowymi wskaźnikami sukcesu (KSI), KPI różnią się w poszczególnych przedsiębiorstwach i branżach, w zależności od kryteriów efektywności. Na przykład firma produkująca oprogramowanie, dążąca do osiągnięcia najszybszego wzrostu w swojej branży, może uznać wzrost przychodów z roku na rok (RRRR) za główny wskaźnik wydajności. I odwrotnie, sieć detaliczna może przywiązywać większą wagę do sprzedaży w tych samych sklepach, jako najlepszego wskaźnika KPI, w którym można mierzyć jej wzrost.

Rodzaje kluczowych wskaźników efektywności (KPI).

Kluczowe wskaźniki efektywności związane z finansami zazwyczaj koncentrują się na przychodach i marżach zysku. Zysk netto, najbardziej wypróbowana i prawdziwa z wycen opartych na zysku, reprezentuje wielkość przychodów, które pozostają, jako zysk za dany okres, po uwzględnieniu wszystkich kosztów spółki, podatków i płatności odsetek za ten sam okres.

Obliczony w złotówkach zysk netto musi być przeliczony na procent od przychodów (tzw. marża zysku netto), do wykorzystania w analizie porównawczej. Na przykład, jeśli standardowa marża zysku netto dla danej branży wynosi 50%, nowa firma w tej przestrzeni wie, że musi pracować nad osiągnięciem lub pobiciem tej liczby, jeśli chce pozostać konkurencyjna. Marża zysku brutto, która mierzy przychody po rozliczeniu kosztów bezpośrednio związanych z produkcją towarów na sprzedaż, jest kolejnym powszechnym wskaźnikiem KPI opartym na zysku.

Finansowy KPI jest znany jako „wskaźnik płynności”, który koncentruje się głównie na płynnościach i może być obliczony poprzez podzielenie aktywów obrotowych firmy przez jej bieżące zadłużenie. Przedsiębiorstwo w dobrej sytuacji finansowej ma zazwyczaj wystarczającą ilość środków pieniężnych na pokrycie swoich zobowiązań finansowych za bieżący okres 12 miesięcy. Jednak różne branże polegają na różnych kwotach finansowania dłużnego, dlatego też firma powinna jedynie porównać swój wskaźnik bieżącej płynności z innymi firmami z tej samej branży, aby sprawdzić, jak jej przepływy pieniężne układają się w górę wśród jej rówieśników.

Finansowy KPI jest znany jako „wskaźnik płynności”, który koncentruje się głównie na płynnościach i może być obliczony poprzez podzielenie aktywów obrotowych firmy przez jej bieżące zadłużenie. Przedsiębiorstwo w dobrej sytuacji finansowej ma zazwyczaj wystarczającą ilość środków pieniężnych na pokrycie swoich zobowiązań finansowych za bieżący okres 12 miesięcy. Jednak różne branże polegają na różnych kwotach finansowania dłużnego, dlatego też firma powinna jedynie porównać swój wskaźnik bieżącej płynności z innymi firmami z tej samej branży, aby sprawdzić, jak jej przepływy pieniężne układają się w górę wśród jej rówieśników.

Uwagi dodatkowe

KPI nie muszą być koniecznie związane wyłącznie z danymi finansowymi. Podczas gdy zyski i poziom zadłużenia są rzeczywiście ważnymi kluczowymi wskaźnikami finansowymi, relacje firmy zarówno z jej klientami, jak i pracownikami, są nie mniej ważne dla ustalenia jej ogólnej kondycji. Wspólne niefinansowe KPI obejmują mierniki ruchu klientów, wskaźnik rotacji pracowników, liczbę stałych klientów w stosunku do nowych oraz różne wskaźniki jakości.

Powiązane posty
BiznesPorady

Co COVID-19 oznacza dla startupów e-commerce?

Przetrwanie kryzysu związanego z COVID-19 w ciągu ostatnich 6 miesięcy było trudne dla większości firm. Niektóre przedsiębiorstwa pracują z wykorzystaniem połowy swoich…
Biznes

Czym jest start up?

Pojęcie „start up” w odniesieniu do przedsiębiorstwa nastawionego na znalezienie innowacyjnego modelu biznesowego stosowane jest w Polsce od stosunkowo niedawna. Nie posiada…
Biznes

Jak zwiększyć wydajność podczas pracy zdalnej

Praca zdalna w domu dla niektórych brzmi jak marzenie, dla innych to jednak spore wyzwanie. Co zrobić jeśli należysz do osób, które…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *