Biznes

Czym jest start up?

start up Czym jest start up?

Pojęcie „start up” w odniesieniu do przedsiębiorstwa nastawionego na znalezienie innowacyjnego modelu biznesowego stosowane jest w Polsce od stosunkowo niedawna. Nie posiada więc jednej, powszechnie stosowanej definicji. W dużym skrócie można jednak uznać, że start up to nic innego jak rodzaj przedsięwzięcia biznesowego, którego celem jest znalezienie innowacyjnego i jednocześnie zyskownego produktu lub usługi. Tego typu przedsiębiorstwa funkcjonują w warunkach dużej niepewności i stosunkowo rzadko odnoszą sukces.

Cechy charakterystyczne wszystkich start-upów

Z pewnością musi to być podmiot prowadzący działalność gospodarczą, który jest w pełni niezależny. Oznacza to, że założycielem start-upa nie może być korporacja. Zazwyczaj są nimi osoby fizyczne, które ponoszą pełnię ryzyka związanego z prowadzeniem tego typu działalności biznesowej. Z drugiej strony decydują o działalności finansowej, operacyjnej i inwestycyjnej takiej firmy i nakreślają jej strategię. Duże znaczenie ma uregulowanie struktury udziałowej. Z tego względu wskazane jest rejestracje firmy. Możemy spotkać się ze start-upami funkcjonującymi jako jednoosobowe działalności gospodarcze, gdy istnieje wyłącznie jeden założyciel start-upa. Oczywiście nie oznacza to, że start-upy nie mogą być finansowane rzez osoby trzecie. Inwestorzy nie mogą jednak wywierać żadnego wpływu na działalność takiego przedsiębiorstwa.

Od czego zależy sukces start-upa?

Jego działalność musi być oparte na innowacji, przy czym może ona dotyczyć bezpośrednio określonego produktu albo niektórych procesów biznesowych. Innowacyjność danego start-upa może objawiać się jako zupełnie nowa funkcjonalność, czy też cecha istniejącego produktu. Z kolei innowacyjność technologiczna to nie tylko efektywniejszy sposób wytwarzania produktów, ale również skuteczniejsza metoda docierania do potencjalnych klientów. Niektóre firma odniosły sukces dzięki innowacyjnej strategii, która pozwoliła im na wejścia na zupełnie nowy rynek. Jeżeli zależy nam na stworzeniu start-upa, który może odnieść sukces, musimy skutecznie zidentyfikować istniejąca już potrzebę lub problem. Następnie pozostaje stworzenie skutecznego rozwiązania w postaci nowego produktu, usługi albo sposobu działania.

Skalowanie biznesu w warunkach dużego ryzyka

Firmy nie można określać mianem start-upa, jeżeli nie istnieje możliwość szybkiego skalowania jej działalności. Założyciele powinni mieć zawczasu przygotowaną strategię skalowania swojego biznesu pozwalającą na drastyczne zwiększenie przychodów bez wzrostu podstawowych kosztów operacyjnych. W przeciwnym wypadku nie możemy mówić o efekcie skalowania biznesu. Tego typu dynamiczny rozwój wymaga zazwyczaj zewnętrznego finansowania. Wielu inwestorów jest zainteresowanych inwestowanie w rozmaite obiecujące start-upy. Niestety tego typu działalności biznesowa jest nieodwracalnie związana z niepewnością. Sukces nie jest gwarantowany – zależy on od licznych czynników zewnętrznych i wewnętrznych. Jedynie niewielki ułamek start-upów odnosi sukces. W skrajnych przypadkach mamy do czynienia z tak zwanymi „jednorożcami”. Chodzi mianowicie o firmy, warte ponad miliard dolarów. Chociaż stanowią one rzadkość, każdego roku pojawia się kilka takich podmiotów. W dużej mierze to właśnie ich istnienie napędzą rosnącą popularność start-upów.

Powiązane posty
Biznes

Jak zwiększyć wydajność podczas pracy zdalnej

Praca zdalna w domu dla niektórych brzmi jak marzenie, dla innych to jednak spore wyzwanie. Co zrobić jeśli należysz do osób, które…
BiznesTechnologia

Pomocnik smartfona, czyli smartwatch - czy warto go kupić?

W ostatnim czasie smartwatche stały się bardzo popularne choć w sprzedaży są od kilku lat. Przez ten kilkuletni okres obecności na rynku…

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *