Oba produkty, zarówno G Suite, jak i Gmail to twory wielkiej korporacji amerykańskiej – Google, jednak są dwiema odrębnymi rzeczami. G Suite to pakiet programów i narzędzi proponowanych przez firmę Google, który wspiera organizację pracy, zarówno indywidualnej, jak i grupowej. Gmail zaś to jedno narzędzie – pocztowe, które może działać osobno lub we wspomnianym pakiecie. Oba narzędzia korzystają z chmury obliczeniowej.
Gmail, czyli bezpłatna poczta elektroniczna
Powstały w 2004 roku Gmail to bezpłatny webmail, czyli poczta elektroniczna, z której można korzystać za pomocą przeglądarki internetowej. Jest chętnie wybierany przez użytkowników ze względu na prostotę w obsłudze i jakość działania. Skrzynka Gmail powiązana jest z kontem Google. Domyślnie użytkownik może korzystać z konta o pojemności 15 GB, jednak jest możliwość zwiększenia tego limitu za opłatą miesięczną (np. 100 GB w cenie 8.99 zł miesięcznie). Oprócz tego charakteryzuje się również takimi rzeczami jak:
- zabezpieczenie przed spamem i oszustwami, podejrzane wiadomości są specjalnie oznaczana i możliwe do odesłania jako spam
- osobna aplikacja Gmail na urządzenia mobilne
- wbudowany czat, komunikator internetowy Google Hangouts
- spotkania wideo – Google Meet
- adres mailowy z domeną Gmail
Czym jest G Suite?
G Suite jest kompleksowym pakietem narzędzi, ułatwiającym pracę zespołową oraz pracę biurową. Podobnie jak Gmail jest dostępny również bezpłatnie, jednak z pewnymi limitami. Posługując się w pracy dokumentami Google, plikami przechowywanymi na dysku Google, które niekiedy trochę ważą, szybko może okazać się, że pojemność 15 GB jest w zupełności niewystarczająca. Decydując się już na najtańszy płatny pakiet w cenie 20.7 zł za użytkownika miesięcznie (pakiet Basic) mamy dostęp do konta o pojemności 30 GB w chmurze, a w kolejnym pakiecie Business (41.4 zł/msc) mamy już nieograniczoną ilość na dysku. Dodatkowo w przypadku płatnych wersji możemy używać już maila z domeną firmową, a nie tak jak w przypadku bezpłatnego z domyślną gmailową domeną. Między trzema płatnymi pakietami można zauważyć pewne różnice, jednak każdy, kto zdecyduje się na jeden z tych pakietów, może liczyć na całodobową pomoc techniczną przez 7 dni w tygodniu i bardziej zaawansowaną ochronę i funkcję zabezpieczeń.
Co wchodzi w skład G Suite?
W skład pakietu wchodzą narzędzia takie jak:
- Gmail
- Dokumenty Google (Dokumenty, Arkusze, Prezentacje, Formularze)
- Kalendarz
- Dysk Google, czyli wirtualny dysk
- Google Hangouts – komunikator internetowy
- Google Meet – rozmowy wideo
- Witryny Google (responsywne strony wizytówkowe, informacyjne)
- Notatki Keep
- Apps Script
- Cloud Search
Aby lepiej poznać funkcje owych narzędzi, zawartych w pakiecie należy oczywiście zapoznać się z ich szczegółową specyfikacją. Pakiet biurowy jakim jest G Suite jest często wybieranym przez firmy narzędziem ze względu na szybką dostępność, prostotę w obsłudze i możliwość utrzymywania zasobów firmy bez konieczności dodatkowego oprogramowania.