Praca

Jak wygląda rekrutacja pracowników online?

rekrutacja online

Proces rekrutacji w każdej firmie odbywa się w inny sposób. Organizacje samodzielnie przygotowują procedury i zadania, które pomagają im wyłonić idealnego kandydata. Większość procesów odbywających się online ma jednak kilka charakterystycznych punktów, do których można się przygotować jeszcze przed wysłaniem CV. Jeśli szukasz pracy lub myślisz o zmianie obecnej, sprawdź, w jaki sposób może wyglądać rekrutacja online.

Rozmowa online – pierwszy krok rekrutacji pracowników

Jeśli Twoje CV zostanie wybrane spośród setek innych, wówczas dostaniesz zaproszenie na rozmowę. To zazwyczaj pierwszy etap wszystkich rekrutacji online, który pozwala wyłonić osoby z odpowiednimi kompetencjami i wartościami odpowiadającymi danej organizacji. Mogą na niej paść pytania zarówno o umiejętności twarde oraz miękkie, jak i o nastawienie przyszłego pracownika. Często w takim spotkaniu bierze udział jedynie rekruter, natomiast kandydat ma szansę poznać kierownictwo firmy dopiero na późniejszych etapach.

Rozmowa kwalifikacyjna online może przybrać formę:

  • rozmowy telefonicznej – nie jest to jedna z najpopularniejszych form, jednak wiele firm decyduje się na nią ze względu na komfort; pozwala w stosunkowo krótkim czasie poznać wielu kandydatów, ponieważ nie wymaga przygotowania komunikatora internetowego;
  • rozmowy przez komunikator z włączoną kamerą – w trakcie takiego spotkania rekruter może nie tylko usłyszeć to, co kandydat ma do powiedzenia, ale także zaobserwować jego mimikę oraz wyłapać nieścisłości; choć wymaga więcej przygotowania niż rozmowa telefoniczna, również częściej można spotkać się właśnie z taką formą komunikacji;
  • rozmowy przez komunikator z wyłączoną kamerą – stosuje się ją przede wszystkim w miejscach, w których dba się o to, aby nie dyskryminować kandydata ze względu na wygląd; badania pokazują, że chętniej ufamy osobom, których uroda wpasowuje się w kanony piękna, dlatego niektóre korporacje decydują się na rozmowę bez obrazu.

Jak wyglądają zadania testowe online?

W kolejnym kroku zdalna rekrutacja przybiera zazwyczaj formę zadania testowego. Może ono polegać na wykonaniu określonej czynności w zaplanowanym czasie. Wówczas kandydat najczęściej loguje się do systemu, który kontroluje jego aktywność. Część firm decyduje się również na przekazanie zadań, które osoba aplikująca może wykonać w dowolnym czasie. Zazwyczaj gotowe rozwiązanie należy przesłać w ciągu tygodnia. Następnie jest ono oceniane, a kandydat otrzymuje informację na temat kolejnego etapu rekrutacji.

Rozmowa z kierownictwem – online czy stacjonarnie?

Rekrutacja pracowników online zazwyczaj kończy się rozmową z kierownictwem. Możesz zostać poproszony/a o ponowne spotkanie przez Internet lub zaproszony/a do siedziby firmy. Ten ostatni etap jest już zazwyczaj formalnością, która służy ustaleniu szczegółów współpracy. Warto jednak podkreślić, że o ile pierwsza rozmowa i zadanie występuje w większości procesów rekrutacyjnych, to spotkanie z kierownictwem pojawia się już tylko w wybranych firmach.

Powiązane posty
Praca

Dlaczego warto pracować w IT?

Dlaczego warto pracować w IT? Z tym pytaniem boryka się dosyć spora liczba osób, które rozważają związanie swojej kariery z branżą IT….
PracaBiznesNaukaOprogramowaniePoradyPozostałe

Jak tworzyć mapy myśli - Kompletny przewodnik

Mind mapping to wizualne narzędzie zarządzania informacją, które pomaga nam strukturyzować, organizować, zapamiętywać, aranżować, przeprowadzać burze mózgów i uczyć się informacji w…
PracaNauka

Czym jest mindset i dlaczego ma znaczenie?

Czy to, w co wierzysz na swój temat, może mieć wpływ na Twój sukces lub porażkę? Według psychologów Twoje przekonania odgrywają kluczową…

1 Comment

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *