Praetorians – edytor map, mod imperial

30/08/2010 – 12:35

Ciekawe kto pamięta zacną grę zwaną Praetorians? Wydana już lata temu przez Pyro Studios, do dzisiaj trzyma poziom świetnej rozgrywki. Niemniej, wszystko byłoby super i fajnie gdyby jednak udostępniono oficjalnie edytor map. Producent niestety nigdy tego nie uczynił, dlatego przez dłuższy czas, wielu graczy było skazanych na domyślne misje, a z racji ich małej ilości, gra potrafiła szybko się znudzić nawet w trybie wieloosobowym.

Ta gra i u mnie miała swoje miesiące zauroczenia, głównie w dzieciństwie ;-), aczkolwiek dalej darzę ją sentymentem i raz na tydzień, dwa, zagram sobie z kuzynem jedną, dwie partyjki.

Kto oczywiście nie zna gry Praetorians, zastanawia się w tym momencie o czym ja gadam. Jeżeli należysz do takich osób, polecam lekturę Wikipedii na ten temat: http://pl.wikipedia.org/wiki/Praetorians. Natomiast troszkę zrzutów możemy znaleźć chociażby na Google Grafika (pragnę zwrócić uwagę, że zamieszczone tam screeny, są dość, hmm, marnej jakości – w rzeczywistości grafika w grze wygląda lepiej).

Wracając jednak do sedna notki. Niedawno natrafiłem na edytor map dla Praetorians. Napisany w C++, przy użyciu OpenGL. Edytor posiada dość sporo zaawansowanych funkcji, bardzo pomocnych przy tworzeniu porządnych map. Możemy wstawiać na mapę różne obiekty, począwszy od zwykłej flory i fauny, skończywszy na wielkich budowlach. Góry, wzniesienia, niziny, woda, rzeki, mosty, osady, budowle, itd., itd. – to wszystko umożliwia nam wspomniany edytor. Niestety, wielką jego wadą jest… Brak możliwości umiejscawiania wojsk – ale na to jest sposób, aczkolwiek bardzo pracochłonny. Strona domowa edytora: http://kwantum.mod-project.com/.

W jaki sposób można dodać wojska do mapy? Ręcznie edytując właściwości danej mapy. Jest to proces bardzo pracochłonny, głównie ze względu na fakt, że samemu trzeba domyślić się, jaką pozycję x i y na mapie nadać nowemu oddziałowi. W podobny sposób możemy dodawać wioski, różnego rodzaju budowle, maszyny oblężnicze – no po prostu cokolwiek. Co warte zaznaczenia, łatwo w ten sposób zmienić populację osady w dowolnej misji bądź mapie dla wielu graczy, bez żmudnego poprawiania jej w edytorze map, zaprezentowanego powyżej. Poradnik dotyczący edycji plików gry można pobrać stąd.

Warto wspomnieć jeszcze o świetnym modzie, który dość porządnie modyfikuje nam grę, dodając nam trzy nowe rasy, nową muzykę oraz całą masę nowych map. Mod jest obowiązkowy dla każdego, kto planuje jeszcze pograć w Praetorians. Download.

Mimo swojego wieku, gra działa bardzo dobrze na Viście. Natomiast na Linuksie… Niestety, mam złe wspomnienia z Praetorians i Wine. W bazie danych wine, można znaleźć sporo informacji na temat poprawnego działania tej gry. Wielu osobom działa ona znakomicie. Mi niestety na żadnej wersji wine, a testowałem dość wiele, nie udało się prowadzić normalnej rozgrywki. Gra się oczywiście uruchamia, natomiast podczas samej rozrywki, strasznie tnie. Może Tobie się uda?

Napisz komentarz